Sunday, January 30, 2011

saya sayang abah saya contest!



sejak ada 2nd blog untuk giveaway+contest, saya dah jarang buat entry contest dekat sini. tapi, harini saja nak buat dekat blog ni.

contest "saya sayang abah saya" ni tiba-tiba macam menusuk hati. bagi pembaca setia blog kambenggurun ni, semua tahu pasal ayah saya kan? oh. saya panggil ayah saya bapak. orang paggil bapak Chief atau En Sam. Bapak saya kerja di bahagian arkitek di JKR. bapak saya memang garang. sejak kecil kami dah biasa dengan rotan yang tergantung tepi pintu bilik. kalau salah masa mengaji tu, tak kene rotan lagi dah menangis macam cabai kering masuk mata. hahaha.

tapi tu semua untuk besarkan kami adik beradik. ingat lagi masa first day masuk asrama, saya salam bapak. saya cium pipi bapak. mata bapak terus bergenang. bapak kata, " ni kali pertama aku rasa anak aku cium pipi aku". serba salah sangat masa tu. punyalah takut dengan bapak masa kecik dulu sampai nak cium pipi pun tak pernah. bila dah besar, ayah saya disahkan ada brain tumor. mula-mula kecik. sebesar 50 sen. lama-lama jadi sebesar bola tenis dalam kepala. doktor suruh buat operation buang tumor. sedih, takut semua rasa ada masa tu. risikonya 50-50. masa sebelum operate tu, kami semua duduk sebelah bapak. bapak beria-ia mintak maaf dengan mak, dengan kami semua. bapak kata, kalau tak jumpa bapak dah lepas ni, maafkan semua salah bapak. bapak cium kami. bapak kata bapak tak sempat nak tengok cucu dia besar. masa tu air mata dah tak boleh tahan.


tapi kuasa Tuhan, alhamdulillah. bapak selamat. tapi ada komplikasi. bapak lumpuh belah kiri. dari tangan sampai kaki. berkat usaha, berkat doa, syukur sangat bapak makin pulih. sekarang, bapak dah boleh jalan sikit-sikit tanpa tongkat.

itu adalah kisah ayah saya. walaupun saya tak pernah cakap secara lisan, tapi ikhlas saya katakan, "saya sayang abah saya!"


syarat pertandingan saya kene tag 3 org. so saya tag:

annis
eyra
sue-ella

No comments:

Post a Comment